15 januari, 2014

Älskade hatade skräppost

God morgon,

Vi har märkt att på grund av ett tekniskt fel, en av din senaste betalning fakturerades två gånger.

Du måste bekräfta dina uppgifter för att kunna återbetalas.

Sida återbetalning:

Klicka här.

OBS! :Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension och bedrägeri varning.
Jag har en märklig svaghet: det pirrar av glädje i hela kroppen när jag får sådana här skräppostmeddelanden. Jag bara älskar dem. Jag älskar hela det grammatiska kaoset som översättarmaskinen har lyckats skapa och skicka till mig. Jag älskar de bisarra avsändaradresserna. Jag kittlas av tanken på att det finns någon som hoppas att jag ska gå på det här. Och självklart kittlas jag av tanken på att det måste finns mottagare som klickar på länken. Trots att allt i meddelandet varningsskriker "det finns inte ens chans att det verkligen är Visa som har skickat det här!" Vad kommer användare som klickar på länken att råka ut för?

Och allt som dessa skräppostare tror att vi ska gå på, om vi nu plöjer igenom allt grammatiskt elände. Åh!
Are you a business minded person, can you uphold financial transaction with utmost secrecy, sincerity and seriousness? Your ability to respond and co-operate with me, will be the beginning of more good financial deals between us.

I work in the Finance Risk control/Accounts Broker Unit of a prestigious bank in the United Kingdom. I have the official duty to process and release unclaimed funds to the relatives of persons who have died without placing will/testament on their monetary assets. Recently, there are multiple funds floating in the bank treasury, these funds are what I want to shift/transfer to your account for your benefit and mine.

Can you be trusted? However, as soon as you give me a reply and we conclude necessary talks; the sum of 9,000,000.00(GBP)shall be transferred to your bank account immediately. The transfer of funds to your account shall be lawfully executed in respect to the wire regulatory ethics guiding the transfer of huge fund from one country to another.
Klart att du kan lita på mig, johnbrowns13@outlook.com från den anonyma men ansedda banken! Skicka de nio miljoner punden du bara! Säger du att det är helt lagligt så litar jag så klart på det. Eller ... nja. Men tack ändå, för det var roligt att läsa.

Målgruppsmissanpassning
Jag tror att min favoritskräppostare var en som ville skicka en stor summa pengar till en kristen person, och bad att jag endast skulle svara om jag var gudfruktig och ville använda pengarna till goda kristna gärningar. Jag är nämligen inte det minsta religiös. När skräppostarna så totalt målgruppsmissanpassar kittlar det till ännu mer. Därför tycker jag också att alla ämnesrader som skriker nothing beats a huge stick och she loves it bigger and longer och liknande är extra roliga att få när man som jag är kvinna. Borde de inte försöka skicka ut bröstförstoringsreklam också för att dubbla sina chanser till klick? För att inte tala om alla ensamma tjejer som ber om ett foto på mig; finns det inga trevliga ensamma killar som vill ha sällskap? Förlåt, jag ska inte ge skräppostarna dumma idéer.

Direkt från FN:s skattkista
Nog har du, precis som jag, sett att skräppostarna ständigt hittar på nya avsändare för att försöka förvirra oss. Avsändaren ska helst vara väldigt förtroendeingivande. Senast idag såg jag att en vän på Twitter fått mejl om skatteåterbäring från skatteverket@skatt.se med hälsningsfrasen Kära skattebetalare. Men så har du väl aldrig blivit tilltalad av en svensk myndighet? Ban Ki-moon är väldigt generös med FN:s tillgångar om man ska tro sin skräppostkorg, Världsbanken har jämt en massa extra pengar liggande, och så lyckas jag alltid vinna dragningar där folk bara har råkat lägga just min e-postadress i lotthögen. Sist vann jag 350 000 euro OCH en dator!
We are pleased to inform you of the release of the long awaited results of Sweepstakes promotion organized by Microsoft Corporations, in conjunction with the FOUNDATION FOR THE PROMOTION OF SOFTWARE products, (F.P.S.) held on December 2013, in Madrid Spain. Where in your email address emerged as one of the online Winning emails in the 2nd category and therefore attracted a cash award of Three Hundred and Fifty Thousand Euros Only and a Toshiba Laptop.
Nä, det är inte bara roligt
När nu 85 till 90 procent av alla mejl idag är skräp, som Pelle Snickars berättar i denna understreckare om skräppostens historia, då är det klart att det inte bara är roligt att skräpposten finns. Inte ens för en spamnörd som jag. När skräppost råkar ofastna i skräpfiltret eller när riktiga mejl råkar hamna i skräpkorgen, då skapar det förstås strul för mig som användare. Allra besvärligast är det förstås om jag måste leta efter inbetalningskortet från webbshoppen bland alla ämnesrader om Betalning problem: Beställningsnummer 123-456789 och Fakturera på nätet. Vilken mardröm.

Skräpposten hittar nya kanaler
Vi använder väldigt många tjänster som är gratis i utbyte mot att vi får utstå annonsering: Google, Facebook, Twitter, Youtube och många fler tjänar sina pengar på reklam. Faktum är att hela 97 procent av Googles intäkter kommer från reklam, enligt Pelle Snickars. I och med det utvecklar vi förstås vår uppfattning av olika budskap. Vi ser genast vilka Googleträffar som är reklam och vilka som är riktiga. Vi sållar snabbt bort företag som vi inte följer om de dyker upp i Facebookflödet. Och vi skrattar bara när Twitter ber oss att följa lokala butikskedjor i New York. Men den här typen av annonsering blir förstås vanligare och företagen kommer att hitta nya lösningar så länge vi vill använda gratistjänsterna vi har vant oss vid. Det är betydligt mer sofistikerat och oftast grammatiskt korrekt, men det är fortfarande en typ av skräppost.

1 kommentar:

  1. Vilket tur för mig att jag har eposten från det där hemska reklamföretaget G***e. Jag snittar ungefär två spam per år tack vare deras filter.
    Och Adblocker för att slippa reklamen från *dem* förstås! :-)

    SvaraRadera